tisdag 17 mars 2009

Kyckling i ugnen

När jag handlar kyckling köper jag alltid kycklinglårfiléer om jag inte kostar på mig den svindyra majskycklingens bröstfilé. Kycklinglåret består av mörkare kött som är både saftigt och gott men som är lite bökigare att rensa än en bröstfilé. 
Just i den här rätten har jag saltat och svartpepprat bitarna och stekt dom på hög värme i olivolja. Sedan flamberade jag dom i rikligt med cointroue eller hur det kan tänkas stavas. Ta sedan ur kycklingen ur pannan, sänk värmen en smula och häll istället i en hel burk med hela tomater av märket Mutti eller annan kvalitetsprodukt. Salta lite och låt puttra i tio minuter och häll sedan allt sammans över kycklingen som du lagt i en ugnsfast form. låt svalna, sätt gladpack över och låt stå i kylen i tolv timmar. Sedan värmer du anrättningen i tvåhundra grader i ca tolv minuter och serverar. 

Lycka till
/M.Frendberg 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar