fredag 20 februari 2009

Curry nam nam!

När jag stod på Prisextra och skulle handla härom dagen så blev jag plötsligt så otroligt sugen på röd curry. Jag gick som miljontals svenskar till den nuförtiden obligatoriska Thailandhyllan och tog ned en påse. Det slog mig då att jag inte visste riktigt vad själva råvaran i curry bestod av? Jag mindes att jag tidigare trott att det var en egen krydda som man malde och la i burkar men att jag hört att det var en blandning av en massa saker. Jag vände på paketen för att söka svar. Håll i er nu! Röd curry innehåller nämligen följande:
Paprika, vitlök, gullök, lime, citrongräs, chili, ingefära, koriander och fisksås. 
Utöver detta givetvis också en massa socker, aromämnen och skit som vi paleolitister inte helst stoppar i oss!! Jag la resolut tillbaka påsen och gick och stoppade ner det ni ser på fatet istället. Sedan tärnade och bearbetade jag kärleksfullt fram min egen red curry. Blandade den med kycklinglårfilé, bambuskott, lök och paprika. Tillsatte cocosmjölk, som ju inte har något med mjölk att göra som ni vet, och njöt av min underbara thai upplevelse. 
Starkt och hundra % naturligt.

/M.Frendberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar