tisdag 24 februari 2009

Gudars nektar

Det riktigt fina med stenålders människans kost och leverne var att dom allmänt ansågs ha druckit vin! Naturligtvis gjorde dom inte det i den bemärkelsen som vi idag menar men vin är en tillåten paleolitisk ingrediens om än i måttliga mängder. 
Min korsikanska vän Gérard lärde mig för länge sedan hur vinet kan användas på ett enkelt sätt i matlagningen. I alla situationer där du brukar använda vatten skulle en korsikan ha använt vin. Du kanske steker en kycklingfilé på hög värme så att den ska få en trevlig yta. När du är nöjd slår du på en skvätt vitt eller rött vin och låter kycklingen ligga och puttra i spaded som bildas när det blandas med kycklingens köttsaft. Vinet och de andra smakerna i pannan kokar snabbt ihop och du får en underbar sky till köttet. 
Ikväll kommer svärmor på besök, då ska jag fuska lite med renlevnaden och gå till min polske slaktare och handla kokt fläskkorv. Den är till 97% paleolitisk vilket vid vissa tillfällen får passera. Jag skriver mer om den upplevelsen imorgon. 

/M.Frendberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar