torsdag 19 februari 2009

Världens godaste och troligtvis nyttigaste soppa!

Det är inte mycket som går upp mot en riktigt mustig, rykande grönsakssoppa när februari gör sitt yttersta för att frosta den sista livsglädjen ur oss stackars svenskar. Den här soppan har kommit att konkurrera ut både mormors och mammas recept och det beror egentligen enbart på att dom inte hade tillgång till en juicecentrifug. 
Att framställa sin egen doftande grönsaksbuljong med hjälp av färskcentrifugerad juice är det enklaste som finns. Till den här soppan prejar jag helt enkelt ner en stor palsternacka, en halv stor rotselleri och en hel påse morötter samt en stor gul lök. Juicen blandar jag med lika delar vatten och kokar upp. Den bildas ett orangefärgat skum som jag brukar ta bort. Jag saltar buljongen lite. 

Därefter hackar jag med det andra ovärderliga köksredskapet "Alligatorn" morötter, rotselleri och palsternacka till små tärningar. Dessa bryner jag i en stor gryta med olivolja, salt och mald svartpeppar. 
När dom svettats lite slår jag på min buljong. I en skål har jag förberett kycklingfärs som jag blandat med salt och svartpeppar. Med fuktiga händer gör jag små bollar som jag kastar ner i den kokande soppan. sedan får det puttra under lock i ca 10-15 minuter. Morötterna skall ha ett litet tuggmotstånd. Klipp rikligt med persilja och gräslök över och servera. Ett barn kan laga den här soppan som inte mår sämre av att stå några dar i kylskåpet.

Lycka till
/M:Frendberg









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar