måndag 23 februari 2009

Helgens syndiga musselfest


OVAN: Moules au vin blanc alá Marcus Frendberg

Den mest givna paradrätten på varje värdig bistro heter musslor i vitt vin. Det finns många recept. Jag har aldrig läst något. Istället hittade jag på mitt eget och jag måste säga att smaken överträffar alla musslor jag någonsin fått serverade på en bistro. Det vill inte säga särskilt lite.

Du behöver till 6-8 pers:

Två påsar levande blåmusslor
1,5 liter amerikanskt chardonnay 
Fiskbuljong
en vitlök
en påse charlottenlök
två morötter
en halv rotselleri
persilja
salt, svartpeppar, cayenne. 

I en inte hundra procent strikt paleolitisk värld (och den värld som jag anser att man ibland får besöka på helgen) så tillkommer även:

1 dl vispgrädde
50g smör
100g Greyere ost.

Det funkar dock precis lika tok-bra utan laktosprodukterna ovan. Var inte rädd för att strunta i dom.


Börja med att koka upp vinet och två tärningar fiskbuljong i en kastrull. Samtidigt skalar och finhackar du hela vitlöken och alla charlotter i påsen. 
När detta är klart tar du en stor kastrull, storlek bauta, och fräser hacket i olivolja. salta och peppra. 
När löken fått lite svett och blivit blank slår du över den kokande vinfonden. 
Musslorna som du tvättat åker i och så på med lock. 
Jag brukar salta och peppra lite så att musslorna får kryddor i sig när dom öppnats. Oöppnade musslor plockas bort som vanligt. 
Låt det hela koka ihop och smaka av spadet. Lite cayennepeppar brukar vara trevligt. När allt fått en trevlig och mustig smak tillsätter du grovrivna morötter och rotselleri. Detta får koka med i tio minuter. 
Ställ av kastrullen från värmen och låt den svalna några minuter.
Riv Greyereosten över och klipp persiljan innan du serverar.
Divine!

Lycka till
/M.Frendberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar